Как да напишете прессъобщение: примери, видове, структура, съвети
Всяка четвърта компания публикува повече от десет прессъобщения годишно. В същото време 68% от фирмите съобщават за повишена популярност на тяхната марка/продукт поради тази практика. Такава статистика потвърждава, че прессъобщението е един от най-ефективните инструменти за разпространение на информация за бизнес или продукт, което прави възможно присъствието на компанията на пазара по-забележимо, а това е изключително важно в силно конкурентна среда. В областта на маркетинга това е начин за създаване на имидж, популяризиране на бизнес и изграждане на връзки с обществеността.
Статията съдържа всичко, което трябва да знаете за това как да напишете прессъобщение, примери за дизайна на различните му видове и 10 практически съвета как да направите информацията възможно най-привлекателна за медиите и аудиторията.
Какво е Прессъобщение?
Прессъобщението е формат на текстова публикация, съдържаща фирмени новини, съобщения за планирани събития, реклама на продукт, стоки или услуги. Използва се от интернет търговци и маркетингови агенции, SEO специалисти, копирайтъри, мениджъри на съдържание за разпространение на информация, привличане на внимание към марката, получаване на целева аудитория и трафик на препоръчани потребители.
Прессъобщението има следните характеристики:
- обемът варира от 1000 до 2000 знака (това е приблизително 400–500 думи);
съдържа 1-2 тематични връзки; - представя съдържание, което е подходящо, уникално, ценно и важно за читателя.
- Такива материали се публикуват на надеждни сайтове. Поместени в специални раздели „Прессъобщение“ или „Новини“ в новинарските и местните медии. Днес това не е просто форма на представяне на информация, но и един от най-ефективните инструменти за промоция на уебсайтове, който ви позволява да получите трафик и да подобрите класирането в търсачките.
Прессъобщението не е просто начин за взаимодействие с медиите и обществеността. Разпространението на висококачествено, уникално, важно за аудиторията съдържание също ще помогне за постигането на цели като:
- привличане на целевата аудитория;
- подобряване на трафика на уебсайта;
- получаване на препоръчан трафик, потенциални клиенти;
- получаване на обратна връзка от доверен ресурс;
- изграждане на маса от външни връзки;
- подобряване на имиджа на марката;
- повишаване на неговата разпознаваемост;
- изграждане на доверие в компанията.
Правилно форматирано съобщение за пресата е един от начините за получаване на връзка към авторитетен сайт, което е често срещан метод за изграждане на връзка. Качественият сайт се класира високо от търсачката, защото предлага достоверна, релевантна, уникална, ценна за читателя информация, характеризира се с висок трафик, положителна динамика, често и възраст на домейна и редица други важни параметри.
Всеки път, когато информация за вас се появи на надеждни ресурси със споменаване под формата на връзка към вашия сайт, вие получавате обратна връзка. И това пряко засяга неговото популяризиране, подобряване на доверието и увеличаване на популярността.
Важно предимство на съобщението за пресата като метод за изграждане на връзки и SEO е неговата рентабилност: можете да извлечете значителни ползи от публикуване на реномирана платформа срещу сравнително малка инвестиция.
Как да напишем прессъобщение, за да постигнем желания ефект? На първо място, трябва да оцените уместността на темата спрямо посочения формат. Ако планирате да разкажете на аудиторията си за пускането на нов продукт или неговата актуализация, за промени в дейността на компанията, партньорство с друг играч на пазара или планирано събитие, прессъобщението е идеално за разпространение на този тип информация.
Структура на съобщението за пресата
Шаблонът за съобщение за пресата съдържа следните основни компоненти:
- заглавие;
- подзаглавие (лийд);
- основно съдържание;
- цитат от експерт/специалист;
- справка.
Журналистическото съобщение за пресата трябва да съдържа също така информация за мястото и датата на публикуване на съобщението за пресата, които са посочени в началото на тялото, и информация за контакт в края.
Заглавие
Заглавието на прессъобщение е частта, на която хората обръщат внимание първо. Трябва да се обмисли особено внимателно. Основните изисквания към заглавието са яснота, разбираемост, краткост и информационно съдържание. Опитайте се да предадете същността на цялото текстово съобщение в едно изречение. В идеалния случай трябва да го поберете в 50-80 знака или максимум 8 думи. След като прочетат заглавието, читателите трябва да имат добра представа за какво става дума в историята.
Основната задача при писане на заглавие е да се намери баланс между фактологичен език, който ще направи същността на посланието ясна, и креативност, която да заинтересува публиката. За да направите това, използвайте активни глаголи, числа, факти, добавете уникален обрат, но не прекалявайте с интриги.
Подзаглавие
Уводният раздел трябва да добави повече подробности и да разкрие основната идея на прессъобщението. За това често се използва методът „5W“, който съответства на 5-те наречия на английския език: who? какво къде кога защо?, тоест „кой? какво? къде? кога Защо?”. Обемът на този структурен блок е 300-400 знака, тоест 2-3 изречения.
Основно съдържание
Частта, която следва заглавието и водещата част, се нарича основният текст на прессъобщението или основният текст. Той предоставя важни подробности и разширена версия на споменатата по-горе информация: характеристиките на събитието или събитието, предимствата и отличителните характеристики на въпросния продукт. Всички интересни нюанси на темата трябва да бъдат разкрити, подкрепени с анализи и изследвания.
Избягвайте неинформативни думи, клишета и бюрократични думи: те по никакъв начин няма да предадат същината на новината, а само ще задръстят текста. Пишете накратко, като подчертавате основната информация. Текстът на основната част трябва да заема 3-4 параграфа.
В края на основния блок, в 2-3 изречения, обобщете логическите заключения, оставете един вид призив за действие – призив за действие, който насърчава читателя да предприеме действие: последвайте връзката, научете повече за компанията, запознайте се подробно с офертата, проучете или закупете описания продукт.
Цитирания
Обърнете значително внимание на цитатите. Читателите са по-склонни да се доверят на съдържание, подкрепено от авторитетно експертно мнение. С помощта на подходящи кратки цитати можете да подчертаете важно послание, което ще бъде чуто в гласа на ключовите лица на компанията – прекия ръководител, ръководителя на отдела, нови партньори или инвеститори.
Избягвайте неинформативни думи, уверете се, че цитатът е пряко свързан с новината. Неуместният или общ език може само да отслаби въздействието на посланието.
Видове и примери за прессъобщения
Има няколко основни вида прессъобщения:
- съобщение – съобщение за важни събития, които ще се проведат в близко бъдеще (изложби, конференции), пускането на нова продуктова линия;
- новина – запис на събитие, което се е случило в миналото, рамкирано в официален стил;
- информационно съобщение – история за ребрандиране, актуализиране на информация за стоки и услуги и др.
Финални думи
Прессъобщението е ефективен начин за една компания да комуникира индиректно с обществеността чрез публикуване на важни новини, съобщения за събития и дейности и въвеждане на нови продукти и услуги. Помага за повишаване на познаваемостта на марката, привличане на нови целеви аудитории, подобряване на репутацията и имиджа.